بررسی قابلیت ریزازدیادی تعدادی از پایه های امیدبخش هیبرید سیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار پژوهشکده میوه های معتدله و سردسیری ، موسسه تحقیقات علوم باغبانی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.

2 کارشناسی ارشد مهندسی باغبانی پژوهشکده میوه های معتدله و سردسیری ، موسسه تحقیقات علوم باغبانی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.

3 دانشجو- پژوهشگر دورۀ پسا دکتری، گروه مهندسی ژنتیک و به نژادی گیاهی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی‌(ره)، قزوین ، ایران.

10.30466/rip.2023.54255.1242

چکیده

در این تحقیق قابلیت ریزازدیادی 4 پایه امید بخش سیب AR11،AR10 ،AR8 ،AR4 و رقم آزایش اصفهان بررسی شد. بدین صورت که ریز نمونه های تهیه شده از پایه‌های گزینش شده در شرایط درون شیشه ای مستقر و طی دو مرحله آزمایش نسبت به انتخاب محیط کشت برتر این پایه ها اقدام شد. در آزمایش اول پس از استقرار دادن نمونه ها در محیط کشت 1/2MSاثر تیمارهای تنظیم کننده رشد BAP در چهار سطح نیم، یک، یک ونیم و دو میلی گرم بر لیتر بر میزان پُرآوری نمونه‌ها و در آزمایش دوم ریشه‌زایی پایه‌ها، با دو نوع و غلظت هورمون ریشه‌زایی شامل: 1 و 2 میلی‌گرم بر لیتر IBA و 1 و 2 میلی‌گرم بر لیترNAA بررسی شد. بیشترین تعداد شاخه در ژنوتیپ هیبرید AR10 و تیمار هورمونی 0/5 میلی­ گرم در لیتر BAP با میانگین 9/26 شاخه، بیشترین طول شاخه در ژنوتیپ هیبرید AR8 و تیمار هورمونی 0/5 میلی ­گرم در لیترBAP با میانگین طول 2/80 سانتی­متر، بیشترین وزن‌تر شاخه ­ها در ژنوتیپ آزایش اصفهان و تیمار هورمونی 1/5 میلی­ گرم در لیتر BAP با میانگین وزن تر 0/68 گرم، ­بیشترین تعداد و طول ریشه مربوط به ژنوتیپ هیبرید AR11 و تیمار هورمونی 2 میلی­ گرم در لیتر NAA با میانگین 10/33ریشه و میانگین طول 9/33 سانتی­متر بود. در بین ژنوتیپ پایه­ های مورد بررسی ژنوتیپ پایه‌های هیبرید AR11 و AR10 با غلظت 0/5 میلی‌گرم در لیتر BAP و 2 میلی گرم در لیتر  NAA نسبت به سایر ژنوتیپ­ پایه‌ها شاخه‌زایی و ریشه‌زایی بهتری داشتند.

کلیدواژه‌ها